הטכניון|הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול
פרופ' רשף מאיר, נשוי + 2, מתגורר בחיפה. אוהב לטייל בטבע, לבשל ("באופן חופשי, ללא מתכונים") ולצפות במחזות זמר ("חזרתי משנת שבתון בלונדון והשתדלתי לראות כמה שיותר מהם. אפשר גם לקחת מהם דוגמאות לבחירה חברתית").
עד כמה בחירות של מעטים משפיעות על רבים? בחירה חברתית היא הליך שבו קבוצה של אנשים / חברות / עובדים / סוכנים וירטואליים, צריכה להגיע להחלטה משותפת באופן שמתחשב בהעדפות כלל המצביעים. לדוגמה, אזרחים הבוחרים מועמדים לכנסת או דיירים הבוחרים מועמד לוועד הבית. ישנם קריטריונים שונים להצלחת שיטת ההצבעה, כזאת שקולעת לרצונם של רוב המצביעים.
פרופ’ רשף מאיר מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון בוחן במחקריו בחירה חברתית בכלים מתמטיים כגון תורת המשחקים, ואת היכולת להשפיע עליה. לדבריו, “מאז נכנס האינטרנט לחיינו, היכולת שלנו לבחור ולהשפיע במגוון מצבים נגישה הרבה יותר. כך למשל אנחנו מצביעים לגבי קורסים, ועדי עובדים וסגל באוניברסיטאות. כלומר, הבחירה החברתית שלנו התרחבה משמעותית. תיאוריות מתמטיות רבות יכולות לנבא תוצאות של בחירות יומיומיות שמבצעות קבוצות של אנשים. באמצעותן ניתן לנתח את שיקוליהם ולהבין כיצד הם מובילים לתוצאה כזאת או אחרת. כל שיטת בחירה יכולה להביא לתוצאה שונה, ובאמצעות המתמטיקה אפשר להשוות בין השיטות ולהבין איזו שיטה טובה יותר – כלומר משקפת נאמנה את עמדת רוב הבוחרים”.
רוב המחקרים בתחום הבחירה החברתית מניחים הנחה שלפיה בחירת המצביעים משפיעה עליהם בלבד, אבל בדרך כלל, במציאות, אין זה כך. לרוב, רק מיעוט מהאנשים מגיעים להצביע אבל הצבעתם משפיעה על כולם. כפי שמסביר פרופ’ מאיר: “בפועל, גם כאשר לאנשים נתונה זכות הבחירה, הם לא תמיד מנצלים אותה בשל כל מיני סיבות. למשל, מכיוון שלא שמעו על ההצבעה או שהיא לא מספיק חשובה להם ומצריכה מאמץ מצדם, או חוסר זמן וחוסר ידע (לדוגמה כשצריכים להכריע בנושא זיהום הסביבה ולא יודעים כיצד נכון להצביע). בסופו של דבר אולי עשרה אחוזים מגיעים להצביע וההחלטות שמתקבלות על-ידם משפיעות על כולם”.
במחקרם האחרון, שזכה במענק מהקרן הלאומית למדע, ביקשו פרופ’ מאיר וצוותו לבחון שיטות בחירה שהתוצאה שלהן יכולה לשקף את ההעדפות של הרוב גם אם רק מיעוט מצביע. מדובר בשיטות בחירה בטוחות שכוללות דלגציה – האפשרות של אדם שלא מצביע להעביר את קולו לאדם אחר (לדוגמה לשכן שיבחר בשמו את ראש הוועד). ההנחה היא שאנשים יבחרו להעביר את קולם לאדם הקרוב אליהם ביותר מבחינת עמדה, שדעתו, בדרך כלל כדעתם.
החוקרים ניתחו מתמטית כמה סיטואציות, כגון קבלת מועמד לסגל – אוסף מצביעים שמצביעים על שאלה אחת של כן או לא, או הצבעה על שאלות מספריות כמו גובה המס, או בו-זמנית על כמה שאלות של כן ולא. שיטות המחקר היו מתמטיות, הסתברותיות וחישוביות; החוקרים קידדו את ההנחות המקובלות על התנהגות הבוחרים והוכיחו את מסקנותיהם. כך אפשר היה להבין מתי הדלגציה מיטיבה עם התוצאה (כלומר משקפת את רצונות רוב האנשים) ומתי לא. “המטרה היתה לגלות מתי הדלגציה יכולה לספק תרחיש שלילי ומתי חיובי. שכן בסיטואציות מסוימות היא יכולה לעזור ובאחרות להזיק דרמטית – לפזר את הכוח בין רבים או לרכזו אצל מעטים”, אומר פרופ’ מאיר.
נמצא כי התרחיש החיובי מתקבל כאשר הדלגציה מוגבלת. כך למשל, ניתנת זכות הצבעה ל-50 חברי סגל בפקולטה להצביע על קבלת מועמד מסוים, אבל בפועל רק עשרה מתוכם מגיעים להצביע. אם לכל אחד מה-50 יש אפשרות לתת את קולו לאחד מהעשרה – כך שכל אחד מהעשרה יכול לקבל עד חמישה קולות – אז הדעות של כל ה-50 יבואו לידי ביטוי, בהנחה שכל החמישה שנתנו את קולם לאחד מהעשרה חושבים כמוהו. התרחיש השלילי מתקבל כאשר הדלגציה אינה מוגבלת. כך למשל, כל אחד מהעשרה יכול לאסוף כמה קולות שהוא רוצה מתוך ה-50. כלומר, יכול להיווצר מצב שבו למשל אחד מתוך העשרה מייצג 30 אנשים שלא הגיעו להצביע. כלומר, רוב הכוח מתרכז אצל בודדים. “מכאן ניתן להבין שדלגציה יכולה לעזור בהחלטות יומיומיות של קבוצות בתנאי שמשתמשים בה נכון, באופן חכם”, מסכם פרופ’ מאיר.