האוניברסיטה העברית|ראש תוכנית המנהיגות בבית הספר ע״ש פדרמן למדיניות ציבורית וממשל
פרופ’ איל פאר, נשוי + 2, גר בתל אביב. בזמנו הפנוי מתופף ומשחק כדורעף.
אוניברסיטת בר-אילן|הפקולטה למשפטים
פרופ’ יובל פלדמן נשוי ולו חמישה ילדים.
מתי אנשים בוחרים לרמות, מה מוביל אותם לכך וכיצד ניתן למנוע זאת? שאלות אלו נכנסות לתחום קבלת ההחלטות – תהליך קוגניטיבי שבו אנשים צריכים לבחור מתוך כמה אפשרויות. פרופ’ איל פאר, פסיכולוג חברתי וראש תוכנית המנהיגות בבית הספר ע״ש פדרמן למדיניות ציבורית וממשל באוניברסיטה העברית בירושלים, חוקר את הגורמים הפסיכולוגיים, החברתיים ואחרים שמשפיעים על קבלת החלטות ומסייעים לאנשים לבחור נכון, באופן שיטיב עמם, עם אחרים ועם הסביבה. מחקרו מתמקד בארכיטקטורה של בחירה – מושג שמתאר עיצוב של סביבת אפשרויות (האופן שבו הן מוצגות) שמשפיע על קבלת ההחלטות.
מטרת מחקרו האחרון של פרופ’ פאר, שנעשה בשיתוף פרופ׳ יובל פלדמן מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן, ובתמיכת הקרן הלאומית למדע, הייתה לבדוק מתי אנשים מחליטים לרמות כאשר הם מוסרים דיווחים. לדבריו, “בסיטואציות יומיומיות שגרתיות, רבים מאיתנו אינם מדווחים אמת למדינה ולרשויות, לרוב בשל רווח כלכלי כלשהו. למשל בהצהרות למס הכנסה, בדיווחים למשרד הבריאות (לדוגמה בתקופת הקורונה), בדיווחים לעירייה על שטח הדירה לקביעת סכום הארנונה או על מספר הנפשות בבית לקביעת תשלום המים, וגם בדיווחים למקום העבודה (למשל על מספר שעות העבודה החודשי). במחקרנו ביקשנו להבין כיצד ניתן למנוע דיווחים שקריים כאלה”.
כדי לדמות את מצבי הדיווח, ביצעו החוקרים ניסוי שבו נבדקים מישראל, ארה”ב ובריטניה חולקו לכמה קבוצות והתבקשו לבצע מטלה: זיהוי מהיר של שני מספרים במטריצה שסכומם הכולל הוא עשר. על כל פתרון נכון הובטח להם תשלום (כגון שקל או חצי דולר). בקבוצת הניסוי התבקשו הנבדקים לדווח על מספר הפתרונות הנכונים (כמה מטריצות הצליחו לפתור) שגילו מבלי להראותם (“דיווח עצמי”). בקבוצת הביקורת התבקשו הנבדקים להראות את פתרונותיהם (בדומה להגשת מבחן). נבדקי קבוצת הביקורת הצליחו לפתור 30% מהמטריצות בממוצע, אך נבדקי קבוצת הניסוי טענו כי פתרו כ-60% מהמטריצות בממוצע. כלומר, נבדקי קבוצת הניסוי דיווחו על יותר פתרונות נכונים. “מדובר בנבדקים מאוכלוסיות דומות, שקיבלו את אותה המטלה, ולכן לא אמור להיות ביניהם פער שכזה. הוא נובע מכיוון שנבדקי קבוצת הניסוי פשוט יכלו לרמות ועשו זאת, ונבדקי קבוצת הביקורת לא רימו, מכיוון שלא יכלו לעשות זאת”, מסביר פרופ’ פאר.
בשלב הבא הוסיפו החוקרים קבוצה שלישית: משתתפיה התבקשו לבצע את אותה מטלה והובטח להם תשלום לפי דיווח של מספר הפתרונות הנכונים (בדומה לקבוצת הניסוי). אך לפני המטלה הם התבקשו להקליד הצהרה שבה התחייבו לדווח אך ורק אמת (ולא רק לחתום עליה כפי שקורה בדרך כלל) כדי להבטיח את מעורבותם בתהליך. בקבוצה זאת דיווחו המשתתפים כי פתרו נכון כ-45% מטריצות בממוצע. זאת לעומת 60% בקבוצת הניסוי. כלומר ההצהרה הפחיתה את שיעור הרמאות בכ-50%.
“גילינו שכאשר קיים פיתוי לרמות, לרוב אנשים ייכנעו לו. אך כאשר הם מתבקשים להצהיר מראש כי ידווחו אמת וגורמים להם להיות מעורבים, לרוב הם יעמדו בציפיות ויצייתו להנחיות. כך, כאשר הנבדקים התבקשו להקליד את ההצהרה, כלומר להקדיש לה מאמץ וקשב, אצל רובם המוסר גבר על הפיתוי לרמות. במדיניות הציבורית, ביחסים שבין האזרח למדינה, משתמשים הרבה בהצהרות וקיימת הנחה שלפיה חתימה בלבד מספיקה כדי למנוע רמאות. אך כאמור מצאנו כי הצהרה במעורבות גבוהה, שמפחיתה עמימות ותורמת לתחושת התחייבות חזקה יותר, מגבירה את המוסריות. כאשר לא קיימת הצהרה כלל, או כאשר היא עמומה ומצריכה חתימה בלבד, לרוב אנשים יפרשו את הסיטואציה לטובתם ולא יבינו מה מצופה מהם. בהליכים מסוימים, כמו למשל בחידוש ביטוחים טלפוני, הסוכנים משמיעים את ההצהרה ללקוח וכך הוא הופך מעורב והעמימות פוחתת. כדאי ליישם שיטות שכאלו בהליכים נוספים במדיניות הציבורית אם רוצים להוביל לקבלת החלטות מוסרית”, מסכם פרופ’ פאר.