אוניברסיטת בן גוריון|המחלקה לחינוך
ד”ר גליה פלוטקין עמרמי עלתה לארץ בגיל 19 מברית המועצות לשעבר, ואחרי שחיה בקיבוץ במשך שנה התחילה בלימודיה האקדמיים. לאורך השנים התנסתה בתחומי לימוד שונים ובסופו של דבר עשתה דוקטורט במכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות באוניברסיטת תל אביב. כיום היא חיה בתל אביב עם בן זוגה (פסיכואנליטיקאי במקצועו) ושתי בנותיהם. היא אוהבת סרטים וספרים טובים, וחברה היא חלק מהותי מחייה. בילדותה למדה במשך יותר מעשור לנגן על פסנתר, ולפני כמה שנים חזרה לנגן בהרכב ג’ז. היא מקווה שישוב לפעילותו בתום התקופה הנוכחית.
כ-5% עד 10% מתלמידי בתי הספר בגילי 12-6 וכ-5% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל מאובחנים בהפרעת קשב וריכוז (ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder) – הפרעה נוירו-התפתחותית שמתאפיינת בחוסר ריכוז, אימפולסיביות והיפראקטיביות. כיום, ADHD היא אחת ההפרעות הפסיכיאטריות הנפוצות בקרב ילדים, ורבים מהם ממשיכים לסבול ממנה גם בגיל ההתבגרות ובבגרות.
ההפרעה מתפתחת כפי הנראה בשל ירידה בתפקוד שני מוליכים עצביים וכימיקלים מעוררי פעילות עצבית, שבין השאר אחראיים על חשיבה ותשומת לב: דופמין ונוראדרנלין (נוראפינפרין). על כן, נהוג לטפל בה בתרופות מעוררות (כמו ריטלין), אשר מעלות את הרמה של דופמין ונוראדרנלין במוח. הגורמים האפשריים להתפתחות ההפרעה הם בין השאר גנטיקה, פגיעה מוחית, משקל לידה נמוך וחשיפה לרעלים סביבתיים, עישון וצריכת אלכוהול של האם במהלך ההיריון או של האדם בילדותו.
ADHD עלולה לפגוע בתחומי חיים רבים, ובהם לימודים, עבודה ומערכות יחסים ולגרום מצוקה רבה. פעמים רבות היא אף מתלווה להפרעות נפשיות אחרות, כגון חרדה, התנהגות אנטי חברתית, נטייה להתמכרות ולקויות למידה.
ד”ר גליה פלוטקין עמרמי, מרצה בכירה במחלקה לחינוך באוניברסיטת בן גוריון בנגב, אומרת כי “הגדרת התנהגות מסוימת במושגים רפואיים יכולה להוציא ילדים אל מחוץ לגבולות הנורמה. עם זאת, תכונות כגון היפראקטיביות, אימפולסיביות וחוסר תשומת לב, שמיוחסות ל-ADHD, חופפות את הציפיות התרבותיות הנורמטיביות מילדים ובני נוער. לפיכך נשאלת השאלה אם יש למסגר אותן במונחי פסיכופתולוגיה, ומה המשמעות של המסגור הזה בזירה הבית ספרית והמשפחתית. בנוסף, חשוב להבין מדוע מספר המאובחנים ב- ADHD גדל והולך (ועמו צריכת הריטלין), ואם זה קשור למעמד החברתי-כלכלי”.
ד”ר פלוטקין עמרמי חוקרת את הידע של אנשי בריאות הנפש מפרספקטיבה אנתרופולוגית והיסטורית (“פרספקטיבה זו מעוררת ספק ביחס למובן מאליו התרבותי”, היא מציינת), ותהליכי מדיקליזציה בחינוך. במחקרה הבא, שלצורך ביצועו זכתה במענק מחקר מהקרן הלאומית למדע, היא תבחן כיצד הורים (בעיקר אימהות – “הן הסוכנות העיקריות לניהול החריגות של הילד והתמודדות עם מערכת החינוך”); ומורים לילדים עם ADHD (או כאלו ה”חשודים” בכך בשל התנהגותם בכיתה), מגדירים את ההפרעה ומפרשים את התנהגותם של הילדים בבית ובלימודים, וכיצד זה משפיע עליה ועל תפקודם היום-יומי.
אומרת ד”ר פלוטקין עמרמי: “מורים והורים הם שתי אוכלוסיות מרכזיות שבאות במגע עם הילדים בבית הספר ובמשפחה והם לא נחקרים מספיק. לרוב המחקר בתחום נעשה מנקודת מבט של מומחים. חשוב שנפענח גם את נקודת המבט של האנשים הרגילים, שנחשפים להפרעה ברמה היומיומית. קיימת מערכת יחסים מורכבת בין ההורים למורים: פעמים רבות המורים הם המזהים הראשונים של הקושי, ולעתים ההורים חוששים שהם רוצים ‘לסמן’ את הילד ולהשתיק אותו אם הוא מפריע. המורים, מצדם, מרגישים חסרי אונים מול כיתה שבה ילדים רבים דורשים יחס מיוחד”. בהמשך לכך היא מציינת כי “צריך לרדת לשטח ולהבין כיצד כל המארג הזה מפרש את ההפרעה ומתמודד עמה, איך מתבצע תהליך האבחון וכיצד הוא מתורגם להתערבות בבית הספר ובבית”.
במסגרת המחקר יבחנו ד”ר פלוטקין עמרמי וצוותה כ-80 אימהות ומורים מבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים, משכבות סוציו-אקונומיות שונות, באמצעות ראיונות עומק. בין השאלות שיישאלו האימהות: מתי בפעם הראשונה זיהו בעיה התנהגותית, למי פנו, מהן התגובות שקיבלו מבית הספר, מערכת החינוך ומאבחנים ואיך התנהלו מולם, מה הן יודעות על ההפרעה ואיך הן מסבירות אותה, איזו התנהגות של הילד הן מגדירות כחריגה ומהן תחושותיהן כלפיה, מה מקל עליהן ומה מלחיץ אותן, ומה דעתן על נטילת התרופות. בין השאלות שיישאלו המורים: מה הם יודעים על ההפרעה, כיצד הם מזהים אותה בכיתה, כיצד נוכחות הילדים שלוקים בהפרעה משפיעה על הדינמיקה הכיתתית, וכיצד הם מתמודדים.
“בשורה התחתונה”, מציינת ד”ר פלוטקין עמרמי, “מטרת המחקר היא להבין אילו מצבים והתמודדויות מובילים ליחס סטיגמטי כלפי תלמידים עם ADHD, ואילו מצבים דווקא מועילים להם (למשל מובילים להתאמות בלימודים). כל הגדרה פסיכיאטרית יכולה לעורר סטיגמה, וצריך להבין מתי ואיך התנהגותם של התלמידים הללו נתפסת חריגה מבחינה לימודית וחברתית ומשפיעה לרעה על תפקודם. אני מקווה שהמחקר יסייע לנו להבין מהם הגורמים להדרתם ומהם הגורמים שמיטיבים עמם”.