הטכניון|הפקולטה להנדסת חשמל
פרופ’ רון מאיר גר בקרית טבעון, חובב “טרקים”, ספרות, שירה וסקווש, ומתעניין מאוד בתחום האינטליגנציה הנרכשת (“אני מנסה להבין כיצד מערכות מיישמות אינטליגנציה באשר היא, טבעית ושאינה טבעית. זו שאלה מרתקת שמסייעת להבין את האדם והעולם”).
מערכות טבעיות (כגון האדם ובעלי החיים) ומלאכותיות (כגון מחשבים ורובוטים) יכולות להסתגל לסביבתן וכך לתפקד היטב. מערכות טבעיות עושות זאת באמצעות למידה והסתגלות ביולוגיות (כך, למשל, במעבר של אדם מסביבה חמה לקרה, מערכת ויסות חום הגוף מכווננת את הטמפרטורה שלו בהתאם). מערכות מלאכותיות עושות זאת באמצעות למידה חישובית (המכונה גם “למידת מכונה”) – אלגוריתמים שמאפשרים להן ללמוד מתוך דוגמאות והתנסויות קודמות, כלומר באופן אוטונומי, וכך לבצע מגוון משימות חישוביות. במילים אחרות, הלמידה של מערכות אלו מתבססת על אינטראקציה עם הסביבה, ולא על מתכנתים אנושיים.
פרופ’ רון מאיר מהפקולטה להנדסת חשמל בטכניון חוקר למידה של מערכות טבעיות ומלאכותיות ואת האופן שבו הן מסתגלות לסביבתן ולתנאים המשתנים. “מערכות טבעיות וגם מערכות מלאכותיות יכולות להתאים את עצמן לסביבה משתנה ולהסתגל אליה באמצעות התנסויות וקבלת משוב ממנה”, הוא אומר. “כך למשל, תינוקות, פעוטות וילדים לומדים על העולם כמעט ללא הדרכה. יש להם יכולות מוחיות, שכליות, קוגניטיביות והתנהגותיות אשר מאפשרות להם לקלוט מידע במהירות רבה. השאיפה היא להצליח לפתח יכולות כאלו גם במערכות מלאכותיות. למשל, לגרום לרובוטים ללמוד לבצע פעולות (כגון ניקיון הבית) באמצעות משוב שיקבלו מהסביבה, מבלי שנצטרך להסביר להם, מראש, כל תרחיש אפשרי. אבל אנחנו עדיין לא שם”.
במחקרם האחרון ביקשו פרופ’ מאיר וצוותו להסביר באופן מתמטי ורעיוני כיצד מערכות ביולוגיות – ובעיקר מערכות חישה – מסתגלות לסביבה; מהם עקרונות הפעולה שלהן וכיצד הן משיגות ביצועים אופטימליים. הם התמקדו במערכת הראייה הראשונית – מכלול איברי החישה והמסלולים העצביים המאפשרים ליונקים לראות – וחקרו את האופן שבו היא מסתגלת לשינויים, מתאימה את עצמה לתרחישים חדשים ומקודדת מידע חזותי ביעילות.
מערכת הראייה קולטת מידע חזותי, שמקורו באור המגיע לעין, הופכת אותו לאותות עצביים, מעבדת אותו במוח ומגבשת בעזרתו תפיסה של הסביבה. אצל בני אדם היא המפותחת מבין מערכות החושים וביצועיה עולים על אלה של מערכות הראייה הממוחשבות המתקדמות ביותר.
באמצעות תיאוריות של עיבוד אותות ובקרה, בנו החוקרים מודל מתמטי שיטתי עקרוני שבאמצעותו הסבירו את תופעת קידוד המידע החזותי הלא אחיד. לדברי פרופ’ מאיר, “תגובתיות תאי הרשתית (מסך העין שנמצא בחלק האחורי שלה, שעליו מתקבלת התמונה שמועברת למוח), משתנה בהתאם לתנאי הסביבה, וכך נשמרת רמת ביצועים גבוהה. כך למשל, במעבר חד מאור לחושך, העין והמוח עוברים תהליך הסתגלות מהיר ומזהים עצמים בתוך שניות אחדות”.
פרופ’ מאיר מסביר כי ביצועים כגון אלו מתאפשרים בין השאר מכיוון שכל תא בעין מגיב אחרת לשינוי הסביבתי. כלומר, כל תא רגיש להיבט אחד של המידע. כך למשל, תאים במרכז הרשתית, הרגישים לאזור קטן בשדה הראייה, מגיבים רק לשינויים חדים בשדה זה, ותאים באזורים יותר פריפריאליים, בעלי שדה חישה רחב, מגיבים רק לשינויים בתחום ראייה גדול.
“תאי העין שונים בתכונותיהם ולכן הם מגיבים אחרת לגירויים בשדה הראייה”, הוא אומר, “כך, הם משקיעים בדיוק את המשאבים הנדרשים לפענוח המידע החזותי וחוסכים באנרגיה. כלומר, מתקיימת ביניהם חלוקת משאבים שתורמת לפעילות ממוקדת של העין, שמותאמת לגירוי שמגיע מהסביבה. התארגנות זו מייעלת מאוד את הביצועים של מערכת הראייה ביחס למערכות שבהן הקידוד הוא אחיד (כלומר, כאשר לתאים יש תכונות דומות). בנוסף, זה מסייע לה לשחזר טוב יותר את המידע החזותי שהולך לאיבוד בדרכו למוח”, מסביר פרופ’ מאיר. “עד היום תופעה ביולוגית זו – קידוד מידע חזותי לא אחיד – הוסברה באמצעות התבוננות (ניסויים) בלבד. במחקר הנוכחי שלנו, שזכה במענק מחקר מהקרן הלאומית למדע, הצלחנו להסביר באמצעות מודל מתמטי, באופן תיאורטי מדוע הקידוד הזה אופטימלי וחוסך באנרגיה וכיצד הוא עוזר לאורגניזם לפעול בעולם”.