מדעי החיים והרפואה מדעים מדוייקים וטכנולוגיה מדעי החברה מדעי הרוח

להתניע את הליברליזם

מחקר פילוסופי בוחן סוגיות כגון הסכמה וכפייה כדי להתניע תפיסה חדשנית שמצד אחד מגנה על עקרונות הליברליזם המסורתי, כגון חירות ושוויון, ומצד שני מתחשבת בהתנגדויות אליו

למילה “ליברליזם” יש משמעויות רבות בהקשרים שונים. בפילוסופיה פוליטית, ליברליזם הוא משפחה של תפיסות שמדגישה ערכי יסוד של חירות, שוויון ואוטונומיה אישית; ששמה את הפרט (ולא קולקטיב כלשהו, כמו אומה) במרכז; שמדגישה מתודות רציונליות להכרעת מחלוקות פוליטיות; ושתומכת במשטר דמוקרטי מהותי. ליברליזם כזה מוצג לעתים כמוסכמת יסוד במשטרים מערביים מודרניים, אבל לעתים הוא עומד במוקד מחלוקות פוליטיות רחבות, כמו למשל סביב הצעות הרפורמה המשפטית של 2023 בישראל.

מה השאלה?
האם אפשר להתניע מחדש ליברליזם באופן שמפנים את הביקורות נגדו ומתמודד עמן?

פרופ’ דוד אנוך, פרופסור מן המניין בחוג לפילוסופיה ובפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית וראש הקתדרה לפילוסופיה של המשפט באוניברסיטת אוקספורד, עוסק בפילוסופיה של המוסר והמשפט, ובפילוסופיה פוליטית. בתוך כך הוא מנסה לקדם עמדה ליברלית קומפרהנסיבית – כזאת שאינה מתיימרת לניטרליות (למשל מהסוג של “ליברליזם פוליטי”, מבית מדרשו של הפילוסוף האמריקאי ג’ון בורדלי רולס).

במחקרו הנוכחי, שזכה במענק מהקרן הלאומית למדע, הוא מנסה להתניע תפיסה שמצד אחד תגן על עקרונות הליברליזם המסורתי, כגון חירות, שוויון וערך האדם, ומצד שני תתחשב בהתנגדויות כלפיו. פרופ’ אנוך אומר: “מדברים על משבר הליברליזם בעולם, שבחלקו נובע מההתנגדויות אליו. הרעיון הוא לפתח עמדה ליברלית חזקה וחסרת פשרות, שמבינה את ההתנגדויות, מפנימה אותן, ומצליחה להתמודד עמן. כך למשל, ליברלים מדגישים את ההסכמה כבסיס מוסרי. הם צודקים בכך – אין שום דרך לפתח עמדה רצינית באתיקה ובפילוסופיה פוליטית שלא נותנת משקל משמעותי להסכמה. אך לפי המבקרים (למשל מרקסיסטים וסוציאליסטים), הסכמה לבדה אינה מספיקה כיוון שהיא תלויה גם בתנאים שבהם היא ניתנת. לדוגמה, הסכמה ליחסי מין בתנאי היררכיה (למשל בצבא) היא לא בדיוק הסכמה. וכך גם הסכמה לעבוד בתנאי עבודה נצלניים ומחפירים, שלרוב ניתנת מחוסר ברירה. לפיכך, כדי לפתור את הקונפליקט הזה, צריך לפתח תפיסה מתוחכמת יותר, שתהיה רגישה לביקורות ותתמודד איתן אך לא תוותר על העיקרון המוסרי הגדול הטמון בהסכמה”.

מחקריו של פרופ’ אנוך, כמו מחקרים פילוסופיים אחרים, כוללים דיונים מעמיקים עם צוותו (חמישה פוסט-דוקטורנטים), העלאת טיעונים, עריכת הבחנות וחידוד תובנות, וקריאה וכתיבה של חומרים הקשורים לתחום הנחקר. לדבריו, “השאלה המרכזית במחקר הנוכחי היא אם אפשר להתניע מחדש ליברליזם באופן שמפנים את הביקורות ומתמודד עמן, ונושא ההסכמה הוא דוגמה לכך. הליברליזם איבד מעט מיוקרתו בגלל הביקורות מימין ומשמאל וצריך לעורר אותו מחדש. ליברליזם רציני צריך להיות מחובר למציאות, לאקטיביזם ולהפגנות, בעל חזון ברור וקשב זהיר לביקורות ולבעיות. ככזה, הוא לא יכול להיות ניטרלי מבחינה פוליטית”.

אחת מסוגיות המחקר האחרון הייתה הסכמה תחת כפייה. הדוגמאות שנידונו היו למשל שודד שמאיים על אדם בסכין שייתן לו את רכושו (כגון ארנק וטלפון) וזה מסכים מחוסר ברירה, לעומת הסכמה של אדם לשלם לשומר ראש שישמור עליו מפני צד שלישי שמאיים עליו. “בשני המקרים קיימת כפייה, אבל היא שונה. מתי היא פוסלת הסכמה ומתי לא – את זאת בחנו במחקר האחרון; בעת שוד מתקיים איום שבו האדם צריך להסכים למסור את הרכוש או להסתכן בפגיעה גופנית. אבל יש לו זכות גם להגן על גופו וגם על רכושו. לכן כשהוא מסכים לוותר על רכושו, הוא מוותר על זכויותיו מחוסר ברירה, תחת כפייה.

הרעיון הוא לפתח עמדה ליברלית חזקה וחסרת פשרות, שמבינה את ההתנגדויות, מפנימה אותן, ומצליחה להתמודד עמן

“לעומת זאת יש תוקף להסכמה לשלם לשומר ראש בשל איום מאדם אחר. אמנם לאדם המאוים יש זכות נגד המאיים, לא להיות חשוף לאיום מלכתחילה (ממש כמו בדוגמת השודד), אבל אין לו זכות כזאת נגד שומר הראש. מבחינת היחסים עם שומר הראש, האיום הוא רק עובדת רקע. במובן זה אין הבדל בין איום שמגיע מאדם שלישי לאיום שמגיע מאסון טבע. כך, ההסכמה לשלם לשומר הראש תקפה. כמובן, אם בהמשך יתבע המאוים מהמאיים את השכר של שומר הראש, המאיים לא יוכל להתחמק מתשלום בטענה שהמאוים הסכים לשלם. ביחס אליו, ההסכמה עודנה כפויה”, מסביר פרופ’ אנוך.

דוגמה נוספת להסכמה בכפייה שנבדקה במחקר היא ההסכמה לעבוד תחת חוזה בשוק עבודה נצלני. לדברי פרופ’ אנוך, “הרקע להסכמות רבות בחיינו כולל כפייה או לפחות אי-צדק. כך, רבים מסכימים לעבוד בתנאי עבודה מחפירים, מה שלא היה קורה אילו הייתה זו מדינת רווחה. עם זאת, המעסיקים הם לא אלו שעיצבו את שוק העבודה, ולכן ייתכן שההסכמה כלפיהם תקפה, גם אם אין בה כדי לזכות את ההסדר בשוק כולו”.

ניתן להבין אם כן כי המחקר אמנם תיאורטי אבל עשויות להיות לו מסקנות פילוסופיות מעשיות, למשל לגבי עיצוב שוק העבודה, התנהגויות נורמטיביות ומאבק פוליטי ליברלי משמעותי.