מדעי החיים והרפואה מדעים מדוייקים וטכנולוגיה מדעי החברה מדעי הרוח

שאלת המקור

מחקר המתבסס על תורת המשחקים מצא כי משקיעים מתייחסים בספקנות למידע שמגיע ממקור חיצוני, כתלות בהיותו חיובי או שלילי

כיצד מידע שמגיע לשווקים פיננסיים ממקור חיצוני (כגון חברה מתחרה או אנליסטים) משפיע על החלטתן של חברות לחשוף מידע משלהן ועל האמונות של המשקיעים? על שאלה זו מנסים לענות חוקרים מתחום תורת המשחקים – תיאוריה שמשתמשת בכלים מתמטיים לניתוח אינטראקציות בין מקבלי החלטות עם אינטרסים שונים. לדוגמה, ניתוח של אינטראקציה בפעילות כלכלית שבה כל אחד מהצדדים שואף להגיע לרווח מקסימלי. מטרת המודלים המתמטיים המבוססים על תורת המשחקים היא “לפתור את המשחק”, כלומר לגלות את דרכי הפעולה הצפויות ואת האמונות של השחקנים בהתבסס על תמריציהם.

מה השאלה?
כיצד מידע חיצוני משפיע על חשיפת מידע של חברות ועל תמחור המניה שלהן על ידי המשקיעים?

ד״ר אלישיב וידמן מהמחלקה לחשבונאות בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית מנסה לפענח במחקריו התנהגות כלכלית של משקיעים, חברות ושווקים פיננסיים, ואת האינטראקציה ביניהם, בעזרת בניית מודלים של תורת המשחקים. “לדוגמה, חברה ב’ פרסמה מידע למשקיעים (כגון דיווח מחדש שדורשת רשות ניירות ערך) שגרם לירידת מחיר המניה של חברה א’. על פניו נראה כי מדובר דווקא במידע חיובי לחברה א’, אז מה גרם לירידת המחיר? מדוע המנהל של חברה א’ לא חשף את כל המידע שברשותו לשווקים אם היה לו מידע שכזה? האם המשקיעים רגישים יותר למידע חיצוני שלילי מאשר למידע חיובי? אלו שאלות שאני מנסה לענות עליהן במחקריי, אשר יכולות לסייע בהערכת שווי של חברות בהתבסס על חשיפת מידע. אלה שאלות תיאורטיות אבל הן מבוססות על המציאות”, מסביר ד”ר וידמן.

התמונה ב-AI ממחישה את שוק ההון ומחירי מניות הגרף מייצג את הקשר שבין הערך של המידע החיצוני (ציר ה-X) למחיר המניה (ציר ה-Y)

שאלה יסודית בתחום החשבונאות היא מדוע מנהלים לא תמיד חושפים את כל המידע שברשותם בפני המשקיעים. הרי אם המידע גרוע, המשקיעים יבינו זאת ובהתאם ידחפו למחיר מניה נמוך יותר. לדברי ד”ר וידמן, “ניקח לדוגמה חברה שמבצעת פרויקט ששוויו בין אפס ל-100. המנהל יודע את השווי המדויק אך אם הוא לא חושף אותו בפני המשקיעים, הם עשויים לחשוב שהשווי הוא אפס. אז מדוע הוא לא חושף זאת? ייתכן שחלק מהמידע על הפרויקט באמת עדיין חסר לו ואין לו מה לחשוף או שבעצם הוא יודע ששווי הפרויקט נמוך מאוד ולכן מנסה למשוך זמן ונוהג כאילו עדיין לא קיבל את המידע. כל זאת כדי שמחיר המניה של החברה לא ירד”.

עדיף לחברה שמידע ייחשף על ידי מקור חיצוני ולא על ידה כי אז המשקיעים יפקפקו ברלוונטיות שלו לגביהם

עם זאת, ישנם מצבים שבהם מנהל החברה יודע שהמידע שהוא מעוניין להסתיר יכול להגיע למשקיעים ממקור חיצוני. כך למשל, אם חברת א’ תודיע למשקיעיה ששרתיה יכולים להחזיק מעמד שנים רבות (יותר מכפי שחשבה בהתחלה), ייתכן שזה ישפיע על מחיר המניה של חברת ב’. אבל האם השינוי של א’ רלוונטי לתמחור המניה של ב’? “לעתים מידע חיובי כביכול שמגיע ממקור חיצוני (א’ למשל) יכול דווקא להזיק למחיר המניה של חברה טחרת (ב’ למשל). אם ב’ הייתה אוחזת במידע כה חיובי, כנראה הייתה חושפת אותו בעצמה. ואם לא עשתה זאת, אז סיכוי טוב יותר שהמידע שנחשף בעצם לא רלוונטי לתמחור שלה. אם המידע של א’ היה פחות חיובי, ניתן היה להבין מדוע ב’ לא חושפת מידע דומה, ולכן משקיעים יחשבו שסביר יותר שהמידע הזה אכן רלוונטי גם לב'”, מסביר ד”ר וידמן.

במחקרו האחרון של ד”ר וידמן, שנעשה בשיתוף פרופ’ ביאטריס מיכאלי מאוניברסיטת קליפורניה ופרופ’ ג’ונתן ליבגובר מאוניברסיטת דרום קליפורניה, ואשר זכה במענק מהקרן הלאומית למדע, נבחן מודל המבוסס על תורת המשחקים, שלפיו מנהל חברה צריך להחליט אם הוא חושף בפני המשקיעים מידע שהוא יודע שאולי יגיע אליהם ממקור חיצוני (כמו חברה מתחרה) ואולי יהיה לחלוטין לא רלוונטי, והמשקיעים אינם יודעים אם המידע החיצוני רלוונטי או לא. שאלות המחקר הן: כיצד המידע החיצוני משפיע במקרה זה על מחיר המניה של החברה המדוברת, כיצד משקיעים מעריכים את הרלוונטיות של המידע החיצוני, והאם הוא גורם לחברה המדוברת לחשוף מידע או להסתירו.

נמצא כי ההשפעה של מידע שמגיע ממקור חיצוני תלויה בהיותו חיובי או שלילי; מידע חיצוני חיובי עשוי לפגוע בשווי המניה של חברה יותר מאשר מידע שלילי. בנוסף נמצא כי משקיעים מעריכים מידע חיצוני חיובי כפחות רלוונטי לתמחור מאשר מידע שלילי. נמצא גם כי מידע חיצוני גורם לחברה לחשוף פחות מידע משלה.

לדברי ד”ר וידמן, “עדיף לחברה שמידע ייחשף על ידי מקור חיצוני ולא על ידה כי אז המשקיעים יפקפקו ברלוונטיות שלו לגביהם. כך לדוגמה אם חברה א’ מצהירה שרכשה שרתים משודרגים, המשקיעים במנייה של חברה ב’ יכולים לפקפק ברלוונטיות של המידע הנ”ל ולהחשיב את חברה ב’ למוצלחת יותר ממה שהיא באמת. כל זה רק מכיוון שחברה ב’ כלל לא חשפה מידע”.